Pravidelná údržba automobilu není zrovna levná záležitost. Zvlášť, pokud vlastníte starší stroj. A proto majitelé aut hledají způsoby, jak při výměně náhradních dílů ušetřit. Jednou z možností je využití tzv. repasovaných dílů, tedy dílů, které byly kompletně rozebrány, zkontrolovány, zrenovovány a opětovně sestaveny do funkčního stavu.

Jaké díly se repasují?

Nejčastěji automobilky dělají repas tlumičů, dílů motoru a převodovek, někde ale není problém ani repasovat podvozek či elektroniku. V posledních letech se přistupuje také k repasím filtrů pevných částic a katalyzátorů. Repase má výhody jak pro koncové zákazníky, tak pro samotné automobilky. Je totiž levnější než výroba zcela nového dílu, a tedy i zákazník zaplatí až o 50 % méně.

Vybraný díl se nejprve demontuje a posoudí se, zda je pro repasi vhodný. Pokud ano, kompletně se rozebere, jednotlivé části se očistí a vadné součástky se vymění za nové. Po opětovné sestavení se díl otestuje. Repase je proto i přes částečné materiálové a energetické požadavky ekologičtější než výroba zcela nového dílu.

Repase se vyplatí

Repasované díly rozhodně nejsou méně kvalitní nebo podřadné, výrobci na ně dokonce poskytují dvouletou záruku. Postupuje se podle přísně stanovených pravidel, aplikují se nejnovější technologické postupy a inovativní řešení. Některé součástky, třeba těsnění nebo ložiska, se mohou v průběhu vyměnit za kvalitnější, a tak se repasovaný díl vyrovná nebo dokonce předčí ten nový.

Některé díly repasovat nelze. Jedná se třeba o díly poškozené po nehodách, případně díly, u kterých by repasí nebylo možné zajistit funkci a kvalitu srovnatelnou s novým dílem.

Repasovaných dílů není třeba se bát. Ovšem jen v případě, že se jedná o díly dodané přímo automobilkou nebo jejím smluvním partnerem. Rizikové mohou být díly neoficiálních dodavatelů, jelikož se může jednat o díly z kradených aut nebo o neodborně opravené díly.